Педагогічний або освітній дизайн (Instructional design, ID) виник як відповідь на те,
що при створенні більш складних освітніх програм застосування традиційних методів веде до втрат часу і ресурсів. В результаті з’явилося поняття педагогічного дизайну – дисципліни, яку команди розробників застосовують ще на стадії проектування, створення і оцінки навчальних матеріалів. В його основу покладено систематичне використання знань про ефективну роботу, вибудову навчального процесу з «відкритою архітектурою» і створення справжньої навчального середовища.
Розглянемо основні моделі проектування освітніх продуктів та послуг в онлайн освіті.
ADDIE
ADDIE розшифровується як “Аналіз, проектування, розробка, впровадження та оцінка”. Кожна фаза моделі пропонує можливість ітерацій та змін перед переходом до наступної. Ось короткий опис кожного кроку процесу ADDIE:
Крок 1. Аналіз – Для чого потрібне навчання? Дизайнери матеріалів (ідентифікатори) відповідають на це питання після вичерпного збору інформації та профілювання учнів та розуміння потреб та очікувань організації.
Крок 2. Дизайн – На цьому етапі ідентифікатори вибирають стратегію навчання, яку слід виконувати, записують цілі, вибирають відповідні носії інформації та методи доставки.
Крок 3. Розробка – ідентифікатори використовують узгоджені очікування на етапі проектування для розробки навчальних матеріалів.
Крок 4. Виконання – Курс випускається / розгортається, доставляється учням, і його вплив відстежується.
Крок 5. Оцінка – Чи забезпечує курс очікувані результати? Ідентифікатори співпрацюють із клієнтом та оцінюють вплив курсу на основі відгуків учнів, опитувань та навіть аналітики.
Після завершення оцінювання результати перетворюються на корисні вдосконалення. Весь процес ADDIE повторюється.
Принципи навчання Меррілла (MPI)
Запропонований Девідом Меррілом у 2002 році, цей метод цілісно інтегрує п’ять принципів навчання, а саме:
Принцип, орієнтований на завдання
Принцип активації
Принцип демонстрації
Принцип застосування
Принцип інтеграції
Принципи сприяють навчанню таким чином:
– Навчання починається з реальних проблем. Учні повинні мати можливість співвідноситись із проблемами та завданнями, з якими вони впораються.
– Курс повинен активувати наявну базу знань учня; отже, допомогти їм зв’язати попередні знання з новими.
– Курс повинен демонструвати знання (як візуально, так і через розповідь історії), щоб він використовував різні ділянки мозку, отже, зберігаючи їх довше.
– Дозвольте учням самостійно застосовувати нову інформацію. Нехай вони практикуються та навчаються на своїх помилках. Нехай вони бачать, як працює ваш новий матеріал у конкретних ситуаціях
– Курс повинен запропонувати можливості інтеграції знань у світ учня шляхом обговорення, роздумів та / або презентації нових знань.
Дев’ять подій для освітнього проектування Ганьє
Роберт Ганьє запропонував рамку, що складається з серії подій, заснованих на біхевіористичному підході до навчання. Ці події слідують за систематичним проектуванням навчального процесу, створюючи гнучку модель, де події можна адаптувати для задоволення різних навчальних ситуацій.
Це одна з найбільш використовуваних навчальних моделей педагогічного дизайну, оскільки вона забезпечує надійну структуру для розробки ефективного електронного навчання.
Дев’ять кроків:
- Приверніть увагу учнів – із стимулами, які вловлюють та залучають їхній мозок (нові ідеї чи питання, що провокують думку, тощо)
- Поінформуйте учнів про цілі – встановіть очікувані результати та критерії вимірювання досягнення.
- Стимулюйте пригадування попереднього навчання – використайте наявні знання перед тим, як вводити нові знання та спиратися на них.
- Представити вміст – давайте вміст у легких частинах.
- Надайте інструкції учням – направляйте їх до прикладів, тематичних досліджень та іншої навчальної підтримки для доповнення змісту.
- Ефективність виконання – залучайте учнів до різних видів діяльності, які нагадують, використовують та оцінюють знання.
- Надання зворотного зв’язку – посилення знань негайним зворотним зв’язком (інформативним, виправним, коригуючим тощо)
- Оцінюйте результативність – випробовуйте свої знання за встановленими (та прозорими) критеріями.
- Покращення збереження та перенесення на роботу – використовуйте стратегії збереження вмісту (концептуальні карти, перефразування, резюме, посібники тощо)
Таксономія Блума
У 1956 році Бенджамін Блум створив систему класифікації вимірюваних дієслів для опису та організації різних рівнів пізнавального навчання. У 2001 р. Шість вимірів були модифіковані Андерсоном та Кратволом і відомі як “Переглянута систематика”.
Оригінальна класифікація включала:
- Оцінку
- Синтез
- Аналіз
- Застосування
- Розуміння
- Знання
Тоді як доопрацьована таксономія містить вже нові компоненти:
- Створення
- Оцінка
- Аналіз
- Застосування
- Розуміння
- Запам’ятовування
Таксономія підштовхує учнів, які проходять нижні етапи навчання (знання та запам’ятовування), і перебувають у галузі рефлексії та застосування знань, щоб розвинути індивідуальний процес вирішення задач. Це прекрасний спосіб встановлення навчальних цілей, які залучають учнів до змісту та втілення нових знань та концепцій.
Як створити гарний дизайн онлайн курсу?
Колір, шрифти, контраст, зображення та форми (і багато іншого) – це чинник ефективності (або відсутності) хорошого дизайну онлайн курсу. Давайте подивимось:
1) Нехай дизайн створює потік
Ваш онлайн курс – це не час застосовувати авангардний підхід до дизайну. Елементи на ваших екранах не повинні конкурувати з інформацією, а натомість повинні спрямовувати вашу аудиторію в правильному напрямку.
Створіть сильну візуальну ієрархію
Організація вашого екрана повинна створити візуальну ієрархію. Поняття візуальної ієрархії вкорінено в теорії сприйняття Гештальта. Відповідно до цієї теорії, людський мозок підключений до осмислення світу, впорядковуючи та структуруючи різні елементи в організоване, логічне ціле.
Розробляючи екрани, слід враховувати наступні моменти:
- Почніть зі створення фокусу на найважливішому елементі, а потім використовуйте інтервали, розміри та форми, щоб перейти до наступних найважливіших речей. Зауважте, що без фокусу увага учня легко розсіюється, коли очі рухаються по всьому екрану, не зупиняючись на чомусь конкретному.
- Використовуйте великі, насичені та привабливі шрифти, щоб виділити заголовки, підзаголовки та критичні частини інформації.
- Складіть чіткі розділи. Розділи можна створити за допомогою рамок, заголовків, кольорів чи будь-чого іншого, що чітко визначає, що йде з чим.
- Нехай білий простір виконує свою функцію. Іноді менше дійсно краще. Білий простір допомагає визначити розділи та надає учням своєрідну візуальну основу. Білий простір – це сам елемент дизайну, і він навіть не повинен бути білим!
- Зображення та графіка повинні бути орієнтовані таким чином, що спрямувати увагу читача всередину та вперед.
- Зробіть його легким для читання.
2) Використовуйте контраст, щоб виділити те, що важливо
Якщо ви хочете, щоб очі ваших глядачів були притягнуті до певного елемента в межах інших елементів, ви можете використовувати прийоми, щоб виділити це.
Основна версія створення контрасту – це коли ви виділяєте жирним фразу в абзаці. Ваше око моментально притягується до цієї різниці. Ви також можете зробити це за допомогою форми, розміру, типографії та різноманітних інших елементів.
Не зловживайте контрастом: Очевидно, що виділення цілого абзацу не є ідеальною ідеєю, а також не використовуються декілька контрастних елементів на одному екрані. Підкресліть лише найважливіший елемент!
Перш ніж використовувати контраст: Перш ніж контрастувати елементи на екрані, запитайте себе, що ви хочете виконати? Що я хочу, щоб мої студенти бачили? Коли ви відповіли на це, візьміть свій основний елемент і нанесіть яскравий колір, щоб контрастувати його з більш темним або тьмяним фоном.
3) Використовуйте зображення, які передають емоції
Як постачальники навчальної інформації, дизайнери онлайн курсів зазвичай можуть знизити раціональну сторону речей, але вам також потрібно залучити емоції вашої аудиторії. Ви можете досягти успіху в цьому, використовуючи потрібні зображення.
Приклад: Коли ви купуєте новий смартфон, технічні характеристики, ймовірно, є значною частиною того, що вас приваблює. Об’єм пам’яті, роздільна здатність екрана, пікселі камери та ін. є актуальними. Однак для більшості з нас те, що змушує купувати, – це те, що ці аспекти можуть зробити для нашого життя.
Більше пам’яті означає, що я можу зберегти більше речей, які я люблю, а краща камера означає, що я можу мати приємніші фотографії своїх близьких та подій. Тому важливо включити інформацію про це, та зображення, які передають те, що телефон зробить для мене.
Якщо говорити про емоції учнів, це допоможе їм налаштуватись та зв’язатись із інформацією, яка також змусить їх продовжувати вчитися та зберігати те, що вони чули.
Отже, як ви обираєте зображення, які це робитимуть?
Скажімо, ви створюєте фінансовий курс і хочете донести важливість грошової безпеки на пенсії. Замість вибору зображення банку чи грошей чи випадкового пейзажу ви обираєте старе подружжя, яке разом відпочиває на ганку. Ви також можете піти іншим шляхом і використати зображення літньої людини, яка ще потребує роботи. Обидва зображення набагато ефективніше привернути увагу вашої аудиторії.
4) Використовуйте фігури та піктограми, щоб збільшити “сканування” ваших екранів
Оскільки ви буквально не зможете стояти поруч зі своїми учнями, найкраще використовувати фігури та значки, щоб вказати інформацію. Це можна зробити стрілками як очевидний вибір або за допомогою ліній та інших елементів. Це також допомагає контролювати швидкість і напрямок, з яким глядачі переходять через сторінку.
Фігури та піктограми знижують наш фокус, полегшуючи перегляд основних ідей, представлених на екрані. Правильне використання фігур та значків дозволяє школяреві легко зрозуміти основні ідеї, перш ніж читати матеріал для отримання детальної інформації.
У 2008 році в дослідженні Nielson Norman було встановлено, що веб-відвідувачі читають лише 20% тексту на сторінці. Тоні Хейл, генеральний директор компанії Chartbeat, вказував, що 55% відвідувачів провели менше 15 секунд на сторінці.
Проблема полягає в тому, що люди не хочуть споживати контент з першого погляду. Довгий екранний текст може набридати учню, якщо не буде візуального розриву у формі фігури чи піктограми, яка миттєво приверне увагу, зробивши текст менш лякаючим.
Тут зявляються форми та піктограми. Використання фігур та значків допомагає організувати вміст у формі, яку можна легко зрозуміти та легко засвоювати. Це зменшує відволікання та допомагає учням швидко зрозуміти ваш вміст.
5) Важливість кольору
Колір – це щось більше, ніж просто гарний вигляд вашого курсу. На базовому рівні слід використовувати гармонійну колірну палітру, яка працює на покращення вашої інформації, а не на відволікання від неї.
Але в більшому масштабі також потрібно враховувати психологічні фактори, пов’язані з кольором. Дослідження показало, що 90% швидких рішень, які ми приймаємо стосовно продуктів, базуються на кольорі. Ці інтуїтивні відповіді є одними із найсильніших у нас, і дизайнери не повинні їх ігнорувати.
Чому ці реакції такі сильні? Це багато в чому пов’язане з нашими інстинктами виживання, і наші реакції не є свідомими. Це починається в нашій центральній нервовій системі, яка відповідає нашим основним потребам у їжі та воді разом із страхом небезпеки. Тож десь у певних кольорах та дизайні щось викликає наші реакції на ці речі.
Кольори також з’єднуються з емоціями та культурою, а також прив’язуються до певних сезонів, свят, погоди тощо. Наприклад, помаранчевий і чорний добре впізнавані як кольори Хеллоуїна для американців, хоча ці кольори можуть не мати однакового значення для інших культур.
Загалом, немає жодної кольорової гами, яка б відповідала всім. Ви повинні врахувати свою аудиторію та тип курсу, щоб визначити відповідність кольору.
Джерело: https://www.shiftelearning.com/blog/the-science-behind-what-makes-an-elearning-design-effective